• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Löneutmätning, skuldfri den vägen?

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 209
Mottagna reaktioner
919
Poäng
817
Nej inte lånat pengar för att ge bort. Har inte angett det heller mina privata skulder i saneringsansökan. Det är jag på god väg att lösa. Men av desperation och depression gjorde jag det för att hjälpa främst mina barnbarn. Dumt för till slut räcker inte mina pengar till. Det handlat om mat och kläder ibland hyran.. sjukt men tyvärr har jag gjort det. Men för mina barnbarns skull.
Förstår handläggaren. Måste tänka om i min hjärna. Måste vara iskall och ringa soc. Bra är ju att det har vänt också. Så det början vända tillbaka vill jag tro. Betalat också av de mesta av mina privata skulder.
Finns det några skulder som förövrigt är skäliga?
Har inte du vuxna barn som du hjälper?
Handlar det om att du betalat in hyra och köpt lite mat till dem så behöver ju inte kronofogden veta det! Är ju en annan sak om du tagit ett lån på 300k och gett till barnen
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Hella

Kunnig medlem
Poäng: 176
Blev medlem
4 September 2023
Meddelanden
149
Mottagna reaktioner
55
Poäng
176
Handlar det om att du betalat in hyra och köpt lite mat till dem så behöver ju inte kronofogden veta det! Är ju en annan sak om du tagit ett lån på 300k och gett till barnen
Vet det nu, men skrev skuldsanering i panik när jag förstod hur illa min ekonomi var. Synd att jag inte varit inne på forumet innan och läst här. Vet inte hur min ekonomi blivit så här men varit sjukskriven långa perioder och räntorna gått upp. Äger egentligen inget. Jag ska ta den här löneutmätningen som en "läroperiod".
 

p79

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
9 April 2014
Meddelanden
1 385
Mottagna reaktioner
404
Poäng
557
Jag är i en liknande situation. Lånat ut pengar till mitt vuxna barn. Jättdumt och ett slags medberoende. Det verkade på handläggaren på kfm som det var värre en andra sätt som att spela bort fem, köpa lyx prylar mm. Mina skulder har bara gått till att överleva de senaste 10 åren. Jag vet och säkert Gunma att det inte är okej, men är det bättre andra sätt att skuldsätta sej?

I gunmas fall handlar allt om att hon INTE krävt pengarna tillbaka från sin son...inga sätt är bra hur man än skuldsätter sig. Gunma verkar än så länge heller inte ta till sig råden hon får här, känns som hon fortfarande lever i lite förnekelse. Skuldsanering är inte självklart att få...tro mig jag vet! Alla beroenden är hemska...
 

Gunma

V.I.P
Poäng: 167
Blev medlem
13 Juni 2022
Meddelanden
342
Mottagna reaktioner
45
Poäng
167
Jag är i en liknande situation. Lånat ut pengar till mitt vuxna barn. Jättdumt och ett slags medberoende. Det verkade på handläggaren på kfm som det var värre en andra sätt som att spela bort fem, köpa lyx prylar mm. Mina skulder har bara gått till att överleva de senaste 10 åren. Jag vet och säkert Gunma att det inte är okej, men är det bättre andra sätt att skuldsätta sej?
Ok tack! För du förstår! du har också sökt skuldsanering?
Hur ser din situation ut nu då?
 

Hella

Kunnig medlem
Poäng: 176
Blev medlem
4 September 2023
Meddelanden
149
Mottagna reaktioner
55
Poäng
176
Ok tack! För du förstår! du har också sökt skuldsanering?
Hur ser din situation ut nu då?
Jag fick inte skuldsanering för att jag lånat ut pengar och lånat privat själv. Handläggaren anser att jag inte var mogen till skuldsanering. Förstår det själv och håller med. Men svårt när mina barnbarn inte får det de behöver. Men ställer krav på dem nu och fått tillbaka en hel del av vad de är skyldiga. Tycker att det är bra med löneutmätning så får jag " träna" på att säga nej. Väntar på inkomstredovisning och löneutmätning.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 899
Mottagna reaktioner
1 886
Poäng
1 277
Nej inte lånat pengar för att ge bort. Har inte angett det heller mina privata skulder i saneringsansökan. Det är jag på god väg att lösa. Men av desperation och depression gjorde jag det för att hjälpa främst mina barnbarn. Dumt för till slut räcker inte mina pengar till. Det handlat om mat och kläder ibland hyran.. sjukt men tyvärr har jag gjort det. Men för mina barnbarns skull.
Förstår handläggaren. Måste tänka om i min hjärna. Måste vara iskall och ringa soc. Bra är ju att det har vänt också. Så det början vända tillbaka vill jag tro. Betalat också av de mesta av mina privata skulder.
Finns det några skulder som förövrigt är skäliga?
Har inte du vuxna barn som du hjälper?
Jo, jag har vuxna barn som jag hjälper. Men inte genom att låna pengar till dem.
 

Gunma

V.I.P
Poäng: 167
Blev medlem
13 Juni 2022
Meddelanden
342
Mottagna reaktioner
45
Poäng
167
Jag fick inte skuldsanering för att jag lånat ut pengar och lånat privat själv. Handläggaren anser att jag inte var mogen till skuldsanering. Förstår det själv och håller med. Men svårt när mina barnbarn inte får det de behöver. Men ställer krav på dem nu och fått tillbaka en hel del av vad de är skyldiga. Tycker att det är bra med löneutmätning så får jag " träna" på att säga nej. Väntar på inkomstredovisning och löneutmätning.
Hur mycket skulder har du då? Mogen till skuldsaneringen? Aldrig hört det. Jag har gått på behandling, men...
 

Hella

Kunnig medlem
Poäng: 176
Blev medlem
4 September 2023
Meddelanden
149
Mottagna reaktioner
55
Poäng
176
Hur mycket skulder har du då? Mogen till skuldsaneringen? Aldrig hört det. Jag har gått på behandling, men...
Jag har ca 780-790000. Det har ju stigit nu med inkasso mm. Med mogen för det menade han att jag måste göra mer för att få tillbaka det jag lånat ut.Innan jag kan söka skuldsanering. Det håller jag med om men när jag läser här verkar det olika hur en del fått skuldsanering. Har ditt barn någon inkomst eller har någon kontakt med psykiatrin eller liknande? Går det att ställa några krav på hen? Vet hur svårt det kan vara men vi måste faktiskt.. Kan du söka hjälp i din tur och stöd i hur du ska göra i situationen. Det har faktiskt blivit "lättare" nu när min ekonomi gått i sank. Jag kan inte hjälpa längre. Nått botten.:facepleading:
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp